اشعار بزرگان
نوشته شده توسط : شیماو شقایق.دایی رضا

پروین اعتصامی :

در صف گل جا مده اين خار را
کار مده نفس تبه کار را
 
خورده بسي خوشه و خروار را
کشته نکودار که موش هوي
 
بنده مشو درهم و دينار را
چرخ و زمين بنده‌ي تدبير تست
 
با هنر انباز مکن عار را
همسر پرهيز نگردد طمع
 
بنگر و بشناس خريدار را
اي که شدي تاجر بازار وقت
 
ديد چو در دست تو افزار را
چرخ بدانست که کار تو چيست
 
روح چرا مي‌کشد اين بار را
بار وبال است تن بي تميز
 
به که بسنجي کم و بسيار را
کم دهدت گيتي بسياردان
 
به که بکوبند سر مار را
تا نزند راهروي را بپاي
 
پاره کن اين دفتر و طومار را
خيره نوشت آنچه نوشت اهرمن
 
مصلحت مردم هشيار را
هيچ خردمند نپرسد ز مست
 
فکر همين است گرفتار را
روح گرفتار و بفکر فرار
 
بستر از اين آينه زنگار را
آينه‌ي تست دل تابناک
 
تا بشناسد در و ديوار را
دزد بر اين خانه از آنرو گذشت
 
پيشه مکن بيهده کردار را
چرخ يکي دفتر کردارهاست
 
ميوه‌ي اين شاخ نگونسار را
دست هنر چيد، نه دست هوس
 
خيره کند مردم بازار را
رو گهري جوي که وقت فروش
 
 
********************
وحشی بافقی :
 
سوخت عشق خانه سوز اول متاع خانه را
خانه پر بود از متاع صبر اين ديوانه را
 
قرب شمع است آنکه خاکستر کند پروانه را
خواه آتش گوي و خواهي قرب، معني واحد است
 
کاينهمه گفتند و آخر نيست اين افسانه را
هر چه گويي آخري دارد به غير از حرف عشق
 
گر براندازد فلک بنياد اين ويرانه را
گرد ننشيند به طرف دامن آزادگان
 
وحشيي بايد که بر لب گيرد اين پيمانه را
مي ز رطل عشق خوردن کار هر بي ظرف نيست
 
********************************
 
سیف فرغانی :
 
وين که دارم نه اختيار من است
دلبرا عشق تو نه کار من است
 
آرزوي تو در کنار من است
آب چشم من آرزوي تو بود
 
همه آشوب روزگار من است
آنچه از لطف و نيکوي در تست
 
مرگ بيرون در انتظار من است
تا غمت در درون سينه‌ي ماست
 
مطربش ناله‌هاي زار من است
عشق تا چنگ در دل من زد
 
هر که را خانه در جوار من است
شب ز افغان من نمي‌خسبد
 
پاي من در ره تو خار من است
خار تو در ره من است چو گل
 
با خيالت که يار غار من است،
دوش سلطان حسنت از سر کبر
 
غم عشق تو گفت کار من است
سخني در هلاک من مي‌گفت
 
با غم تو که غمگسار من است،
سيف فرغاني از سر تسليم
 
گفت گرد من از ميان برگير
که هوا تيره از غبار من است
 
******************
 




:: موضوعات مرتبط: شعر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1182
|
امتیاز مطلب : 149
|
تعداد امتیازدهندگان : 43
|
مجموع امتیاز : 43
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: